Ook deze maand een update. Waar weer veel is aangekondigd voor Teams Rooms en Teams Telefonie.
Teams Rooms
Reserveer een individueel bureau door aan te sluiten op een randapparaat.
Reserveer direct een bureau en werk automatisch je aanwezigheid op de werkplek bij door simpelweg aan te sluiten op een randapparaat op een gedeeld bureau. Dit zorgt voor een gestroomlijnde werkplekervaring voor medewerkers. IT-beheerders profiteren ook van toegang tot gegevens over bureaugebruik in de Teams Rooms Pro Management-portal.
Live transcriptie en bediening in Teams Rooms op Windows
Je kunt live transcriptie (starten, stoppen, weergeven) tijdens een vergadering beheren vanuit een Teams Rooms op een Windows-apparaat. Het realtime transcript bevat de naam van elke spreker, inclusief sprekers in een ruimte die hun spraakprofiel in Teams hebben geregistreerd, en een tijdstempel. Je kunt ook instellingen wijzigen, zoals de gesproken taal, de vertaalde taal en of het originele en vertaalde transcript naast elkaar worden weergegeven. Deze functie is beschikbaar in Teams Rooms Pro.

Vertaling van live ondertitels in Teams Rooms op Windows
Terwijl live ondertitels standaard in de gesproken taal worden weergegeven, kunnen deelnemers aan vergaderingen wereldwijd in Teams Rooms op Windows hun voorkeurstaal kiezen voor realtime vertaling zonder dat dit invloed heeft op wat andere deelnemers zien. Dit zorgt voor een inclusievere ervaring voor iedereen. Beheerders kunnen via de beheerportal van Teams Rooms Pro de standaardondertiteling van het systeem inschakelen en grof taalgebruik in ondertitels en transcripties filteren. Deze functie is beschikbaar in Teams Rooms Pro.

Updates voor de galerijweergave in Teams Rooms op Windows
Ervaar een consistente vergaderervaring op de Teams-desktop en in Teams Rooms met de vernieuwde galerijweergave in Teams Rooms op Windows. De galerijweergave rangschikt automatisch alle deelnemers in consistente tegelgroottes, geeft prioriteit aan video op het vergaderpodium, biedt extra lay-outopties en verhoogt het aantal deelnemers dat op één of twee schermen wordt weergegeven. Beheerders kunnen standaardweergaven instellen en gebruikers in de vergaderruimte kunnen de weergaven tijdens de vergadering aanpassen.

Bezettingsstatus op Teams-panelen
Teams-panelen kunnen nu signalen gebruiken van Teams Rooms-apparaten of bezettingssensoren die aan de panelen zijn gekoppeld om aan te geven wanneer een ruimte in gebruik is (bijv. led-lampjes). Dankzij deze signalen hoeft u zich niet langer af te vragen of een beschikbare ruimte daadwerkelijk bezet is. Vereist een Teams Rooms Pro- of Shared Devices-licentie voor de ruimte.

Teams Phone
Uitbreidbaarheid van Teams Phone voor Microsoft Dynamics 365 Contact Center
Tijdens Enterprise Connect introduceerde Microsoft de uitbreidbaarheid van Teams Phone voor Dynamics 365 Contact Center en gecertificeerde ISV-oplossingen om klanten te helpen profiteren van en hun bestaande telefonie-investering met Teams Phone uit te breiden naar het contactcenter. Vanaf deze maand kunnen klanten met Teams Phone en Dynamics 365 Contact Center in een openbare preview Teams Phone gebruiken als één geïntegreerde oplossing om bellen mogelijk te maken via hun Unified Communications as a Service (UCaaS) en Contact Center as a Service (CCaaS)-oplossingen, waardoor de implementatie, het beheer en de facturering van hun telefonie-infrastructuur worden gestroomlijnd. De uitbreidbaarheid van Teams Phone wordt in de toekomst ook ondersteund door ISV-oplossingen die Azure Communication Services (ACS) gebruiken voor deze integratie, waardoor klanten een breed scala aan opties hebben om Teams Phone te integreren met hun favoriete contactcenter-app.
Wachtrijen-app: inbreken/fluisteren/monitoren/overnemen
De functie “Wachtrijen-app: inbreken/fluisteren/monitoren/overnemen” in Teams Phone helpt teamleiders en supervisors om agenten effectief te beheren en te coachen. Met deze functie kunnen supervisors:
- Monitoren: Luister naar de gesprekken die agenten met bellers voeren zonder gehoord te worden.
- Fluisteren: Assistentie bieden aan agenten tijdens een gesprek zonder dat de beller het hoort.
- Inbreken: Deelnemen aan een lopend gesprek om zowel de agent als de beller te helpen.
- Overnemen: Een agent uit een gesprek verwijderen en het gesprek indien nodig overnemen.
Deze mogelijkheden zijn met name handig voor teams die veel inkomende gesprekken moeten beheren om interne of externe klanten te bedienen – zoals IT-helpdeskomgevingen – en waar supervisors toezicht moeten houden en agenten moeten helpen de juiste procedures te volgen bij het afhandelen van klantgesprekken. De functie maakt deel uit van de Wachtrijen-app, die beschikbaar is met een Teams Premium-licentie.

Soepelere migratie van on-premises Direct Routing-telefoonnummers naar online telefoonnummers
Teams ondersteunt nu een soepelere migratie van on-premises gesynchroniseerde Direct Routing (DR)-telefoonnummers naar online opties, waaronder Direct Routing, Operator Connect en Teams Calling Plans, zonder dat nummers aan gebruikers of resourceaccounts hoeven te worden toegewezen. Deze verbetering stelt beheerders in staat om wijzigingen aan te brengen in on-premises DR-nummers rechtstreeks via het Teams-beheercentrum of PowerShell, zodat alle toewijzingsgegevens intact blijven. Operator Connect-partners die gebruikmaken van de Transfer API kunnen migraties stroomlijnen met behoud van gebruikerstoewijzingen.
Problemen met Direct Routing-gesprekken oplossen via SIP Ladder
We lanceren de SIP Ladder-diagramtool in het Teams-beheercentrum, waarmee beheerders hun Direct Routing-gesprekken zelf kunnen oplossen. Deze functie is beschikbaar via de pagina Gebruiksrapporten in het Teams-beheercentrum. Beheerders kunnen hiermee ook de SIP-aanvragen, -reacties en bijbehorende SDP-gegevens bekijken tussen de Microsoft Teams-proxy en de SBC via welke het gesprek is gerouteerd. Deze gegevens zijn beschikbaar voor alle gesprekken die langer dan 30 minuten en korter dan 30 dagen geleden zijn gevoerd.
Tot slot
Dit was weer de update van deze maand. Mocht je op de hoogte willen gehouden worden van het nieuws, meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!