De wereld van digital signage-ontwerp kan complex lijken. Er komt veel bij kijken, zoals technische configuratie, berichtplanning, merkrichtlijnen en het maken van ontwerpen die effectief werken op schermen. Bij Teams Store streven we ernaar om digital signage eenvoudig en efficiënt te maken.
Met enkele basisprincipes en tips voor digital signage kunt u duidelijke en boeiende content creëren. In deze gids delen we 7 essentiële tips voor digital signage en hoe u de beste aanbieder kiest voor uw behoeften.
Digital signage-ontwerp: 7 essentiële tips
Het ontwerpen van content voor digital signage heeft overeenkomsten met ontwerpen voor andere digitale media of drukwerk.

Ongeacht het formaat draait een goed ontwerp om eenvoud, responsiviteit naar het publiek, duidelijkheid en creativiteit.
Er zijn echter enkele belangrijke verschillen bij het maken van digital signage. Houd rekening met zaken als technische specificaties, berichtplanning, kleurcontrast en de beste lay-outs voor uw schermen.
Hier volgen 7 toptips:
1. Typografie en kleur: helderheid en eenvoud
Zorg ervoor dat tekst leesbaar blijft door lichte tekst op donkere achtergronden te gebruiken en vice versa. Vermijd een overvloed aan tekst in uw ontwerp. Gebruik maximaal twee lettertypen en geef de voorkeur aan schreefloze opties (zoals Calibri, Arial en Helvetica) vanwege hun leesbaarheid. Behandel kleurenschema’s op dezelfde manier en gebruik niet te veel kleuren tegelijk.
2. Denk aan resoluties, verhoudingen en “veilige zones”
Houd rekening met “veilige zones”, zodat belangrijke berichten niet van het scherm verdwijnen, en zorg voor kennis van de resolutie en beeldverhouding van uw schermen. Ontwerp uw content in dezelfde verhouding als uw schermen en controleer de kwaliteit van afbeeldingen op onscherpte bij uw schermresolutie.
3. Haal het maximale uit berichtplanning en -duur
Plan uw content vooraf en wijzig uw digitale content regelmatig afhankelijk van uw doelgroep. Voor statische publieksgroepen is het beter om de berichtduur langer te houden, minimaal 12 seconden.
4. Vergeet de “dwell time” en afspeellijstloops niet
Plan berichten met aandacht voor de tijd die mensen in de ruimte zullen doorbrengen. Voor langere verblijven, kies voor langere afspeellijsten. Voor kortere verblijven, zoals in stationshallen, volstaat een korte afspeellijst.
5. Maak van previewen een prioriteit
Controleer de beeldkwaliteit en bekijk uw ontwerp als geheel. Zorg ervoor dat de belangrijkste boodschap duidelijk wordt benadrukt en de audiokwaliteit geschikt is voor de omgeving.
6. Begrijp alle relevante veiligheidsvoorschriften
Ontwerp met de gezondheids- en veiligheidsvoorschriften in gedachten en zorg ervoor dat borden voldoen aan de vereisten in betrekking tot grootte en verlichting.
7. Voeg een sterke call-to-action (CTA) toe
Bepaal uw doelen met de digitale borden en zorg voor een duidelijke en beknopte call-to-action die aangeeft welke actie u van uw publiek verwacht.
Experimenteren met verschillende CTA’s kan nuttig zijn om de effectiviteit ervan te meten.
Wees de eerste die een opmerking plaatst!